ارائه بیش از ۵ هزار مشاوره قضایی در ارومیه

مرکز وکلای قوه‌قضاییه آذربایجان‌غربی اعلام کرد: با هدف تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات وکالت بیش از پنج هزار مشاوره قضایی در ارومیه ارائه شده است.

رییس کمیسیون معاضدت و وکالت تسخیری مرکز وکلای قوه‌قضاییه آذربایجان‌غربی در جلسه معاضدت قضایی استان از ارائه ۵ هزار و ۷۱۹ مشاوره قضایی در ارومیه خبرداد و گفت: در استان آذربایجان‌غربی، تعداد ۲ هزار و ۱۰ مورد معاضدت محاکم حقوقی، ۲۰۰ مورد مشاوره محاکم کیفری،  یک هزار و ۵۰۰ مورد مشاوره قضایی خانواده، ۲ هزار و ۹ مورد مشاوره دادسرای عمومی اورمیه و در مجموع تعداد ۵ هزار و ۷۱۹ مشاوره قضایی فقط درارومیه داشتیم که البته تعداد واقعی بیشتر از این تعداد می‌باشد.

سعید خلیل‌زاده، با تاکید بر لزوم افزایش و تسهیل در ارائه خدمات قضایی رایگان به شهروندان گفت: لازم است خدماتی مانند راه‌اندازی مجدد تلفن ۱۲۹، حضور مستمر در مدارس، دانشگاه، مساجد و نهاد‌های عمومی دیگر به منظور آموزش حقوقی به مردم گسترش یابد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان نیز در این جلسه گفت: نگاه ما به وکالت همان جایگاه آن به عنوان یکی از دو بال عدالت است، وکالت به عنوان امر تاسیسی جدید برای رفع بن‌بست‌های قضاوت به وجود آمده است و وکیل برای همتراز کردن طرفین دعاوی در دادگاه متولد شده است، چرا که ذات جامعه بصورت نامتوازن می‌باشد. اگر دفاع خوبی از سوی وکیل صورت نگیرد، نباید ما انتظار عدالت در قضاوت داشته باشیم و وکالت باید وارد عرصه‌های زندگی شود.

ابراهیم علی‌نژاد گفت: وکالت باید تمام عرصه‌های حکمرانی خود بخصوص در قرارداد‌ها و معاملات را تصرف کند؛ متاسفانه غیرمتخصصین این عرصه‌ها را تصرف کرده و صدای قضات و وکلا بعضا به گوش جامعه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، این یک فاجعه حقوقی است که معاملات به دست افراد غیرمتخصص داده شده است، متاسفانه هنوز مردم به اندازه لازم، به وکلا اعتماد ندارند، این درحالیست که وکالت همتراز قضاوت بوده و دفاع خوب وکیل به اندازه بررسی قضات ارزشمند است، وکلا باید راهنمای قاضی در احکام قضایی باشد.

معاون قضایی دادگستری آذربایجان‌غربی از لزوم نگاه مجدد به ریل‌گذاری‌های قبلی در بحث موضوعات حقوقی اشاره کرده و ادامه داد: بالا بودن تعدد پرونده‌ها در مجتمع‌های قضایی به دلیل عدم نظام‌بندی درست در جایگاه متخصصان حقوق می‌باشد، وکالت باید حوزه‌های عملکردی خود را گسترش دهد و هر مسجد یک حقوق دان می‌تواند ارتقای جایگاه وکالت را منجر شود.

در ادامه این نشست نمایندگان وکلای مرکز قوه قضائیه از شهر‌های مختلف استان به ایراد نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود پرداختند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *