منطقه آزاد تجاری ماکو زمینه‌ساز توسعه بین‌المللی

یکی از راه‌حل‌های مطمئن برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه جهت پیوستن به تجارت جهانی، مناطق آزاد هستند.

به گزارش اورنا نیوز و به نقل از افق تهران، مناطق آزاد طبق تعریف سازمان بین المللی کار، مناطقی هستند که سبب جذب سرمایه، افزایش استخدام و افزایش صادرات و تبادلات ارزی می‌شوند، همانطوریکه ملاحظه می‌شود.

یکی از اهداف کلان کشورهای در حال توسعه در ایجاد مناطق آزاد، افزایش اشتغال صادرات است و مناطق آزاد تجاری- صنعتی را باید پلی بین اقتصاد ملی و بین‌الملل در نظر گرفت که از یکسو با جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پایه توسعه صادرات را استحکام بخشیده و از طرف دیگر با بهره گیری از منابع و استعدادهای بالقوه کشور، مزیت‌های نسبی اقتصاد را در زمینه اقتصاد بین الملل به بالفعل تبدیل می‌کند.

مناطق آزاد تجاری نقش مهم و کلیدی در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته و در توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر هستند.

در کشورهای مختلف دنیا شاهد این هستیم که بسترسازی برای رشد و توسعه مناطق آزاد تجاری روزافزون بوده و تعداد بسیاری از مناطق آزاد تجاری در کشورهای مختلف دنیا ایجاد شده و به بهره برداری رسیدند.

ارتقاء صادرات، افزایش بهره وری‌های ناشی از سرمایه گذاری‌های خارجی و بسترسازی برای اشتغال از دیگر دستاوردهای راه اندازی مناطق آزاد تجاری است.

تصویب و ایجاد مناطق آزاد را شاید بتوان گام نخست در مسیر تحقق اهداف یادشده دانست اما باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری نیز در مناطق آزاد تجاری اهتمام جدی صورت گیرد و با ارائه مشوق‌های لازم مسیر نیل به اهداف مشخص شده برای هر کدام از مناطق آزاد تجاری مصوب هموار شود.

توسعه مناطق آزاد تجاری منجر به تسریع در مسیر صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه خواهد شد و در کنار عواید کوتاه مدت از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی، اشتغال و شتاب دهی به توسعه منطقه‌ای، عواید بلندمدت نظیر بهبود ارتباطات اقتصادی کشور، ارتقاء مهارت‌های مدیریتی و تقویت حضور در بازارهای بین المللی را به دنبال خواهد داشت.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایٔی در منتهی الیه شمال غربی کشور واقع شده و حدود ۷۵ درصد مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان واقع گردیده است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا می‌باشد و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور می‌باشد.

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به تعادل تجاری کشورهای در حال توسعه کمک کند مناطق آزاد تجاری هستند و زمینه‌های برقراری ارتباطات بین المللی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در مناطق آزاد به خوبی مهیا است و این مناطق می‌توانند با سهولت بیشتری به فناوری‌ها و نوآوری‌های روز دنیا دسترسی داشته باشند و همچنین الگوبرداری از فعالان اقتصادی موفق در عرصه بین المللی در مناطق آزاد با سهولت بیشتری رقم می‌خورد و دانش نیز می‌تواند با سهولت بیشتری از طریق زمینه‌های موجود در مناطق آزاد تجاری به مرزهای کشور انتقال یابد.

در بخش تجارت، لجستیک و ترانزیت دهکده ۱۸۰۰ کیلومتری در مسیر کریدور شرق به غرب طراحی شده است که با توجه به اینکه این کریدور آسیا را به اروپا متصل می کند نقش مهمی در تجارت ایفا خواهد کرد.

هدف مدیران منطقه آزاد و تجاری ماکو این است که منطقه ازاد ماکو در صادرات کالا به روسیه، بلاروس و … مطابق اهداف تدوین شده توسط کشورمان گام بردارند، زیرا ماکو نزدیکترین نقطه به کشورهای شمالی و حتی اقلیم کردستان و اروپا است

ضروری است که حمایت‌های لازم در سطوح کلان کشور از مناطق آزاد صورت گیرد تا شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر این بسترهای مناسبت برای رشد و توسعه اقتصادی کشور باشیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان