سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریالی در صنعت آذربایجان غربی/ ۶۱ درصد بیشتر از سال گذشته

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: هفت هزارو ۸۱۳ مورد اشتغال صنعتی طی ۹ ماه امسال در استان به ثبت رسید که ۳.۵ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش اورنا نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، عبدالحمید سرتیپی در گفت و گو با خبرنگار صمت افزود: میزان اشتغال صنعتی آذربایجان غربی در ۹ ماه سال گذشته ۲ هزار و ۲۱۲ نفر بود که امسال بیش از پنج هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: امسال همچنین ۳۴ هزار میلیارد ریال برای بهره برداری از واحدهای صنعتی در آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۱ هزار میلیارد ریال بود و امسال ۶۱ درصد افزایش دارد.
وی اظهار کرد: در ۹ ماه امسال ۱۳۵ پروانه بهره برداری صنعتی در آذربایجان غربی صادر شده که نسبت به ۱۱۷ پروانه صادره سال گذشته ۱۵ درصد رشد دارد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: امسال همچنین ۸۴۳ فقره جواز تاسیس صنعتی در آذربایجان غربی صادر کرده ایم در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷۱۵ فقره بود.
سرتیپی گفت: میزان اشتغال پیش بینی شده برای این واحدها نیز با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ هزار و ۲۶۹ نفر است.
وی افزود: در این واحدها تا رسیدن به مرحله بهره برداری ۳۳۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام خواهد شد که در این خصوص نیز رشد یک درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.
احیای ۱۹ معدن غیرفعال در آذربایجان غربی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی همچنین اظهار کرد: در سال جاری ۱۹ معدن غیرفعال در استان احیا شد که سه مورد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود.
سرتیپی اضافه کرد: همچنین امسال ۵۴ واحد معدنی از طریق مزایده در آذربایجان غربی به مرحله احیا رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال، ۴۱ واحد بود.
وی ادامه داد: در ۹ ماه سال جاری، ۴۱۰ مورد بازدید نظارتی و ۹۲ مورد تعیین تکلیف معادن در آذربایجان غربی انجام شد که در هردوبخش نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۰ درصدی داشته ایم.
وی در خصوص میزان حقوق دولتی دریافتی از معادن در سال جاری نیز گفت: امسال چهار هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال در این بخش وصولی داشتیم که نسبت به ۲ هزار و ۳۹۳ میلیارد ریال مدت مشابه سال گذشته ۱۸۶ درصد رشد دارد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: در ۹ ماه سال جاری، ۴۷ پروانه اکتشاف معدنی، ۲۴ فقره گواهی کشف و ۴۱ پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده که نتیجه آن، جذب سرمایه گذاری ۲۱۱ میلیارد ریالی در حوزه گواهی های کشف، یک هزار و ۱۲۱ میلیارد ریالی در بخش پروانه های بهره برداری و اشتغال ۲۹۰ نفر در بخش معدن بود.
رشد ۵۷ درصدی صادرات آذربایجان غربی
سرتیپی درخصوص فعالیت های بخش تجارت بین الملل آذربایجان غربی با توجه به دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز و وجود گمرکات و پایانه های رسمی متعدد در استان اظهار کرد: طی هشت ماه امسال یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار صادرات از استان به ثبت رسید که ۵۷ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود.
وی ادامه داد: از لحاظ وزنی نیز میزان صادرات هشت ماهه امسال آذربایجان غربی بیش از چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تن بود که در این خصوص هم رشد ۳۶ درصدی را شاهد هستیم.
وی اضافه کرد: در بخش واردات هم ۳۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۶ میلیون دلار از طریق استان به کشور وارد شده که به ترتیب ۲۴ و هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است.
صدور بیش ا ۱۸ هزار پروانه کسب صنفی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یکی دیگر از بخش های فعالیت این نهاد را حوزه اصناف برشمرد و گفت: امسال ۱۸ هزار و ۴۶۱ پروانه صنفی در استان صادر شده که ۳۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
سرتیپی افزود: همچنین در سال جاری ۴۱ انتخابات تشکل های صنفی در آذربایجان غربی برگزار کرده ایم که بیش از ۲ برابر پارسال برآورد می شود.
وی از انجام نزدیک به ۵۶ هزار بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در این راستا ۴۷ درصد رشد داشته ایم که نشان دهنده توجه بیشتر به جلوگیری از بروز تخلف اصناف است.
وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۵ هزار فقره بازرسی از واحدهای تولیدی و صنعتی با رشد ۴۹ درصدی، نزدیک به هشت هزار بازرسی از واحدهای خدماتی با رشد ۱۷۳ درصدی، تشکیل حدود هفت هزار پرونده تخلف در بخش های صنفی، صنعتی، تولیدی و خدماتی با افزایش ۷۷ درصدی و ارسال هفت هزارو ۱۰۰ گرونده به تعزیرات حکومتی با رشد ۷۷ درصدی را شاهد بوده ایم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: ارزش پرونده های تخلف تشکیل شده در این بخش ها به حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال می رسد که نزدیک به چهار و نیم برابر مدت مشابه سال گذشته است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان