Site icon اورنا نیوز

توجه به ارزش‌های مشترک مذاهب اسلامی زمینه‌ساز وحدت است

عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: یکی از راهکارهای رسیدن به وحدت در بین امت اسلامی، توجه به ارزش‌های مشترک بین مذاهب اسلامی است.

به گزارش اورنا نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در وبینار پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: اگر ما ارزش‌های مشترک اسلامی را از متون دینی استخراج کنیم و به این ارزش‌ها توجه نماییم، قطعاً نتیجه آن وحدت، صمیمیت و هماهنگی در بین امت اسلامی خواهد بود.

وی با اشاره به عبارت قرآنی “قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ…” از آیه ۶۴ سوره مبارکه آل‌عمران، بیان داشت: ما در ابتدا باید خدا را عبادت کنیم و برای او شریک قائل نباشیم و به‌غیراز او اربابی نگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: خداوند به پیامبر(ص) امر فرمود که بین ادیان ابراهیمی هم می‌تواند با مطرح‌کردن این ارزش مشترک به صمیمیت، هماهنگی و وحدت رسید.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی تصریح کرد: یکی از ارزش‌های بسیار مهمی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده، مسئله کرامت انسانی است، اگر امت اسلامی به این ارزش مشترک که خدا به انسان و بنی‌آدم کرامت و ارزش بخشیده است، توجه کند، قطعاً یک هماهنگی میان همه انسان‌ها ایجاد می‌شود.

 عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از ارزش‌های مشترک، مسئله دفاع از مظلوم بوده و همه آحاد مسلمین وظیفه دارند که به مستضعفین و مظلومان کمک کنند و آنان را از زیر یوغ ستمگران نجات دهند، اگر ما همین ارزش مشترک را رعایت می‌کردیم، امروز دیگر امت اسلامی گرفتار مسئله فلسطین نبود و مردم غزه این همه شهید نمی‌دادند و به خاک و خون کشیده نمی‌شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی در همین خصوص ادامه داد: آیه نفی سبیل هم از جمله آیه‌های ارزشمند و از ارزش‌های مشترک اسلامی بوده که باتوجه‌به آن می‌توانیم به وحدت موردنظر دست یابیم، اگر کشورهای اسلامی به همین آیه نفی سبیل هم توجه می‌کردند امروز امت اسلامی دچار مشکل نبود و کافران و مشرکان به خودشان اجازه نمی‌دادند که به کشورهای اسلامی آسیب وارد کنند.

 امام‌جمعه ارومیه در پایان سخنان خود عنوان کرد: امت اسلامی باید در سایه اهمیت به ارزش‌های مشترک، وحدت موردنظر را به دست بیاورند تا مردم فلسطین که تحت ستم رژیم صهیونیستی هستند نیز از این وضعیت نجات پیدا کنند.

Exit mobile version