Site icon اورنا نیوز

تحقق بیش از ۹۰ درصدی برنامه الگوی کشت در آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: الگوی کشت امنیت غذایی و پایداری تولید را تضمین می‌کند و بیش از ۹۰ درصد برنامه ابلاغی الگوی کشت در استان محقق شده است.

به گزارش اورنا نیوز، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در تشریح این خبر اظهار داشت: با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه داد: الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه است، جلوگیری می‌کند.

شهبازی با بیان اینکه کاروان ترویجی باهدف افزایش بهره‌وری و میزان تولید محصولات زراعی مطابق با الگوی گشت با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می‌شود، اضافه کرد: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، جهش تولید در دیمزارها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محورهای اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مهم ترویج در اجرای الگوی کشت، افزود: ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری در مقابل تنش‌ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فناوری‌های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: باتوجه‌به بحران خشکی دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع آبی، توسعه کشت محصولات کم آب بر مانند پسته و گردو و جایگزینی آن با محصولات پرآب بر مانند سیب‌درختی می‌تواند در جهت بهبود ذخایر آب‌های زیر زمینی، توسعه کشاورزی پایدار در منطقه و افزایش راندمان آبیاری مؤثر واقع شود.

شهبازی تأکید کرد: در این کاروان ترویجی بهره‌برداران با نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی آشنا می‌شوند.

Exit mobile version