سخنگوی قوه قضائیه: ‌با تمام توان ریشه‌های فساد را می‌خشکانیم/ بررسی ترک فعل مسئولان در احیای دریاچه ارومیه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مبارزه قاطع و دائم با فساد گفت: باید گلوگاه های فساد را از بین ببریم و در راه مبارزه با فساد به هیچ عنوان کم نگذاریم و با تمام توان ریشه‌های فساد را بخشکانیم.

 به نقل از دادگستری استان آذربایجان غربی، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پنجمین جلسه شورای قضایی آذربایجان غربی با بیان اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به وضع موجود راضی نباشیم و با تلاش مضاعف به ارتقاء عملکرد در حوزه‌های مختلف دست پیدا کنیم، اظهار داشت: شورای قضایی استان بهترین ظرفیت است برای اقدامات یکپارچه و یکدست و نتیجتاً ارتقاء عملکرد دستگاه قضایی را منتج می‌شود.وی با اشاره به جشنواره رسانه و عدالت گفت: این جشنواره ظرفیت خوبی برای برقراری ارتباط مطلوب با رسانه ها و انعکاس اطلاعات و اخبار دستگاه قضایی استان به مردم است، لذا نیاز است آن را گسترش دهید و با دامنه وسیعتر آن را برگزار کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه وضعیت قضایی استان در حد مطلوب است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی که تحت برنامه عملیاتی در استان آذربایجان غربی معمول شده ‌در واقع با یک کاربینی اتفاق افتاده ‌که با نکته سنجی و دقت انجام شده ‌و یقیناً نتایج ارزشمندی به همراه خواهد داشت.

ستایشی با اشاره به دغدغه‌های دستگاه قضایی در ابواب مختلف گفت: اقداماتی که در برنامه عملیاتی استان تدبیر شده ‌همان مواردی است که در سند بالا دستی تحوه قوه قضائیه تنظیم شده و در واقع همان مطالبات مسئول عالی قوه است که در استان در حال اجرا است.

ستایشی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مبارزه قاطع و دائم با فساد گفت: باید گلوگاه های فساد را از بین ببریم و در راه مبارزه با فساد به هیچ عنوان کم نگذاریم و با تمام توان ریشه‌های فساد را بخشکانیم.

وی همچنین در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی گفت: نگاه دومین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری آذربایجان غربی، نگاه تنویر افکار عمومی و تبیین عدالت است و این بسیار ارزشمند است.

ستایشی ادامه داد: رسانه در انتقال پیام، زوایای مهمی را در خود دارند و می بایست به این زوایا و ابعاد در حوزه پیام رسانی شناخت داشته باشند و در عین رعایت رعایت عدالت به آنها پرداخته شود و آنچه که وظیفه رسانه و مورد تاکید است، اطلاع رسانی صحیح، شفاف و ضابطه مند است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: امروز قوه قضاییه به عنوان مطالبه گر در راستای اصلاح جامعه از نقد فضای رسانه‌ای استقبال می کند ولی نقدی که منصفانه و به منظور اصلاح امور برای جلب رضایتمندی مردم باشد.

وی افزود: نگاه قوه قضاییه، نگاه حراست و صیانت از آزاد اندیشی با رعایت عدالت است و رعایت عدالت نه به عنوان شعار بلکه هم دستور کار و هم وظیفه این قوه است.

ستایشی گفت: امروز مردم مطالبات بحقی دارند و می خواهند عدالت از سوی مسئولان و مدیران جامعه به نحوه احسن اجرا شود، در این خصوص رسانه‌ها به عنوان زبان گویای مردم و به نمایندگی از آحاد جامعه باید خواسته مردم از مسئولین را تعقیب کنند و به متعاقباً خدمات و دستاوردهایی که واجد عدالت است را به صمع و نظر مردم برسانند.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز گفت: حضور سخنگوی قوه قضائیه در استان فرصت مغتنم و ظرفیت ارزشمندی است که برخی مشکلات و کمبود ها با همت ایشان و انعکاس به ریاست قوه قضائیه مرتفع شود.

عتباتی افزود: همکاران دستگاه قضایی استان علیرغم وجود مشکلات و چالش های خاص در استان که یک استان امنیتی است با روحیه جهادی تلاش کرده و از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

رئیس‌ کل دادگستری استان آذربایجان غربی افزود: حرکت دستگاه قضایی استان با توجه به اسناد بالادستی خصوصاً سند تحول قضایی برنامه محور است و همه واحدهای قضایی و اداری مکلف به اجرای برنامه عملیاتی ابلاغ شده هستند و در این برنامه دقیقاً معین شده که برای نیل به اهداف چه اقدامی باید صورت گیرد، همچنین برای کاهش زمان رسیدگی، کاهش ورودی پرونده و اتقان آراء در برنامه عملیاتی تعیین شده، معاونین ناظر بر عملکرد هر حوزه نظارت مستمر دارند.

عتباتی با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان هم مستمراً بر حوزه ها نظارت دارد گفت: در طول یک سال قبل ۳۳ مرتبه حوزه های قضایی استان مورد بازدید قرار گرفتند.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی استان در خصوص حفظ حقوق بیت المال و کاهش جمعیت کیفری زندانها، نظارت بر قرارهای تامین کیفری، ثبت مالکیت دولت برای اراضی ملی به صورت ۱۰۰ درصد سند کاداستری برای آنها و همچنین نظارت مستمر بر زندان ها با ایجاد اشتغالی پایدار برای زندانیان و تشکیل هسته های جهادی بخشایش و گسترش و ترویج صلح و سازش در جامعه به حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی و مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی به صورت وسیع و گسترده و مبارزه با توزیع مشروبات الکلی و باند های قاچاق مواد مخدر سلاح و مهمات، سلامت سازی درون دستگاهی و مبارزه با اراذل و اوباش و حمایت های قضایی از واحدهای تولیدی با انجام بازدیدهای مداوم و تشکیل جلسات مستمر و دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان اشاره و به بیان مصادیق اقدامات انجام شده پرداخت.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی همچنین در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری آذربایجان غربی گفت: جامعه امروز از کمبود اطلاعات حقوقی در رنج است و بخش عظیمی از آسیب های اجتماعی ناشی از عدم اشراف شهروندان به مباحث حقوقی و قانونی است.

عتباتی ادامه داد: ارتباط دوسویه بین دستگاهها و رسانه ها می تواند در بالا بردن آگاهی های اجتماعی بسیار موثر باشد و اگر به درستی تنظیم شود آثار و برکات آن را در حوزه‌های مختلف شاهد خواهیم بود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی افزود: دستگاه قضایی استان ارتباط خوبی با اصحاب رسانه دارد و همواره تلاش نموده با تقویت این ارتباط گام موثری را در افزایش آگاهی های حقوقی بردارد.

وی ادامه داد: روشنگری و جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری بیشتر توسط عزیزان در حوزه قلم و رسانه اتفاق می افتاد و یکی از مهمترین بروزها و نمودهای عینی در جهاد تبیین، در حوزه رسانه اتفاق می افتاد و در جایی که رسانه های انقلابی در مقابل معاندین نظام مقدس اسلامی که با اقدامات و تبلیغات مسموم و انتشار اخبار کذب و مبهم درصدد هستند اقدامات و دستاوردهای نظام را تحت الشعاع قرار دهند با روشنگری مقابله می کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اظهار کرد: سعی و تلاش دستگاه قضایی استان بر این است در انعکاس اخبار و عملکرد های خود بیشتر و بهتر از ظرفیت رسانه های استان بهره بگیرد چرا که اعتقاد ما بر این است که اصلاح و حرکت در مسیر صحیح و درست نیازمند این است که از نقدها و پیشنهادهای سازنده استفاده نمود ولی باید بین اصلاح و سیاه نمایی و نقد و تخریب تفاوت قائل شد و این جشنواره در راستای این مهم است.

عتباتی افزود: جامعه امروز تشنه فرهنگ و گذشت، مصالحه و مدارا است از این رو رسانه ها می بایست در ترویج این فرهنگ نقش خود را به مانند سابق ایفاء کنند، به مانند انعکاس اخبار سازش های صورت گرفته‌ در این مورد به خوبی عمل می کنند.

بازدید سخنگوی قوه قضائیه از وضعیت دریاچه ارومیه ‌

ستایشی در بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه که عتباتی رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان مرکز استان، حاتمی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان و جمعی از مسئولان وی را همراهی می کردند ضمن بررسی میدانی وضعیت دریاچه ارومیه، از وضع موجود ابراز ناراحتی کرد و خواستار ورود ریاست کل دادگستری و دادستان مرکز استان برای بررسی ترک‌فعل‌های صورت گرفته در انجام مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه شد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه مردم ولی نعمت ما هستند به مسئولین استانی پیشنهاد داد به منظور ایجاد فضای مناسب و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران و خانواده ها آنها طرحی را در شورای برنامه ریزی استان مطرح و مصوب نمایند تا امکانات مناسب رفاهی برای بازدید کنندگان از دریاچه ارومیه فراهم شود.

عتباتی رئیس کل دادگستری استان نیز در خصوص پیگیری ترک فعل های انجام شده در مورد اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت که با دستور صادره دادستانی مرکز استان، بازرسی کل از ماه گذشته به موضوع ورود و گزارش مفصل و تکمیلی هم در حوزه ترک فعل ها و هم در حوزه اجرای مصوبات و هم مجموعه هایی که در این امر موثر بودند که موضوع در دست پیگیری و اقدامات قضایی لازم در دست انجام است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *