ایران به دنبال افزایش تعامل مرزی با عراق است/ رسمی شدن مرز کیله سردشت را پیگیری می‌کنیم

استاندار آذبایجان‌غربی، با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش تعاملات مرزی با عراق ، گفت: در راستای رسمی شدن مرز کیله سردشت برنامه‌ریزی انجام شده و پیگیر این موضوع هستیم.

محمدصادق معتمدیان صبح امروز در دیدار با فرماندار کل منطقه راپرین شمال عراق، اظهار داشت: دولت سیزدهم در ایران نگاه تعاملی به موضوع مرز دارد و در همین راستا آمادگی لازم در خصوص افزایش مبادلات مرزی میان ۲ کشور ایران و عراق  را نیز پیگیر است.

وی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های مرزی در استان آذربایجان‌غربی و همسایگی با اقلیم کردستان عراق، در خصوص فعال سازی و رسمی کردن مرز کیله سردشت اقداماتی را آغاز کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی به منظور رسمیت بخشیدن به این مرز هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به وضعیت زندگی و معیشت مرزنشینان در دولت‌های مختلف، گفت: در زمینه بهبود وضعیت مرزنشینان و نیز افزایش درآمد این قشر، تلاش‌هایی انجام شده و با ارتقای تعاملات و تبادلات مرزی نیز در صدد افزایش این توسعه با نگاه پایدارسازی آن هستیم.

وی ادامه داد: مرز کیله سردشت از نظر صادراتی و هم از منظور واردات کالا برای ما مهم است، به همین منظور نیز تلاش برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این مرز به عنوان مرز وارداتی و صادراتی در دست اقدام است و امیدواریم با رسمی شدن آن بتوانیم شاهد افزایش مبادلات ۲ طرف باشیم.

معتمدیان با تاکید بر آمادگی در راستای توسعه محور بودن دیدارها و نیز مبادلات ایران و عراق، ابراز داشت: نگاه توسعه محور باید بدون در نظر گرفتن قومیت و مذهب باشد و در این زمینه تلاش می‌کنیم.

در این دیدار، فرماندار کل منطقه راپرین شمال عراق نیز در سخنانی، با اشاره به اهمیت دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی، گفت: رسمی کردن مرز کیله سردشت برا هر ۲ طرف ثمرات خوبی دارد که امیدواریم با رفع مشکلات موجود در این زمینه موفق باشیم.

هیوا قرنی، خاطرنشان کرد: تردد مردم اقلیم کردستان عراق به استان آذربایجان‌غربی و دریافت خدمات پزشکی و علمی در این استان، زمینه همکاری‌ها را افزایش داده و به همین دلیل توسعه روابط اقتصادی برای طرفیت آسان‌تر خواهد بود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان