امیرعبداللهیان: سیاست تحریم‌های دیوانه‌وار غرب شکست خورده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی بعد از برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی در باماکو و امضای سند این کمیسیون ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: ایران برای توسعه رابطه با قاره مهم و زیبای آفریقا اهمیت ویژه‌ای قائل است. آقای دکتر رئیسی در دولت جدید ایران بر اولویت داشتن رابطه با آفریقا به ویژه کشوری تاریخی و تمدنی همچون جمهوری مالی تأکید ویژه دارد.
وی افزود: اینکه امروز من و همکارانم در قالب یک تیم بزرگ دولتی، بخش خصوصی و صاحبان صنایع و تجار ایرانی در باماکو هستیم و اینکه از صبح امروز جلسات مختلفی را با تیم خوب خانم‌ها و آقایان خوب مالی همکاران من برگزار کردند حاکی از جدیت ایران در پیگیری سیاست توسعه هر چه بیشتر مناسبات با کشور مالی است.
عبدالله دیوپ وزیر خارجه مالی نیز در سخنانی بیان کرد: امیدواریم با همکاری‌های جدید راه‌های جدیدی پیش روی ما باز شود و پروژه‌های اولویت دار در مالی به اجرا درآید. نفع ما در این است که با یکدیگر و با احترام متقابل کار کنیم.
وزیر خارجه مالی بر اجرای مفاد این سند تأکید کرد و افزود: قرار است دومین نشست کمیسیون مشترک دو کشور طی دو سال آینده در تهران برگزار شود.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور امیرعبداللهیان در مالی بیان کرد: علاقه‌مندیم با جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی به فعالیت مشترک بپردازیم از جمله در سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷. از نتایج حاصله بسیار خرسندیم.
وزیر امور خارجه مالی همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود خاطرنشان کرد: دیدار امیرعبداللهیان از باماکو در اولین سفرش به آفریقا نشانه بسیار مهمی برای ماست. از تلاش‌های آقای دکتر رئیسی و وزیر خارجه ایران به خاطر علاقه خود برای رابطه با مالی قدردانی می‌کنم. نتایجی که به دست آمد قابل ملاحظه است و می‌رویم که به سرعت این نتایج را محقق کنیم. در زمینه کشاورزی زمینه‌های زیادی وجود دارد. در حوزه دامپروری با توجه به چراگاه‌های فراوان در مالی مقرر شد همکاری صورت گیرد و قرار شد متخصصان در زمینه تولید واکسن کار کنند.
عبدالله دیوپ از واکسن اهدایی برکت در این سفر قدردانی کرد و افزود: این هدیه ساخت ایران است و برای ما حائز اهمیت است.
وی گفت: از لحاظ سیاسی ایران و مالی نقطه نظرات مشترک دارند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: بسیار خرسندم اولین سفرم به قاره آفریقا را از مالی آغاز کنم. دو کشور روابط تاریخی و دیرینه‌ای را تجربه کردند و همواره همکاری‌های خوب در سطح مناسبات دو کشور حاکم بوده است. ایران برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات با مالی اهتمام و اراده جدی دارد و اینکه امروز ما در باماکو هستیم ترجمان این نیت واقعی تهران است.
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: بسیار خرسندم که در کمتر از ۶ ماه گذشته میزبان برادرم آقای دیوپ در تهران بودم و در آنجا توافق کردم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را شکل دهیم و امروز این اتفاق زیبا و مهم در مناسبات تاریخی دو کشور رخ داد و ما یک نقشه راه روشن روابط دو کشور را پیش رو داریم. این مسؤولیت نمایندگی‌های دیپلماتیک ما را در باماکو و تهران سنگین‌تر می‌کند و اطمینان دارم در پایتخت‌‌ها دو طرف کمک می‌کنند این مناسبات هر چه زودتر و بهتر به پیش برود. یکی از زمینه‌های مشترک دو کشور مبارزه با تروریسم است. مالی از وجود تروریسم در بخش‌هایی از این کشور رنج برده و ایران هم در این مسیر هم شهدای بزرگی را تقدیم کرده و هم از تجربه بالایی برخوردار است.
وی گفت: به همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی شدت خواهیم بخشید. تلاش مالی برای استقلال و برقراری نوعی توازن و همکاری‌های همه جانبه و دوستانه در حوزه سیاست خارجی و همکاری‌های بین‌المللی مالی است. از نظر ما تلاش‌های دولت و مردم مالی برای حفظ استقلال و اتخاذ رویکرد مستقل از نفوذ و دخالت دیگران مورد تحسین است. اطمینان داریم رویکرد دولت انتقالی کنونی مالی در راستای تامین منافع ملی مالی است و از این رویکرد دولت انتقالی حمایت کرده و در مسیر کمک به آرامش، امنیت و رفاه مردم مالی به همکاری‌های بیشتر خود ادامه می‌دهیم. سخت گیری‌ها در حق مردم و دولت کنونی مالی ناشی از تلاش این کشور برای اتخاذ سیاست مستقلانه و متوازن در روابط با همه  کشورهاست. به روش دیپلماسی و مذاکره به جای تحریم در مسائل کنونی مالی تأکید داریم. اعمال فشار و تحریم‌ها علیه ملت مالی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و بلکه مشکلات مردم را بیشتر می‌کند. ما سال‌ها تحت فشار تحریمی آمریکا و برخی کشورهای غربی هستیم و توصیه می‌کنیم از این فرصت مالی می‌تواند برای توانمندی و استقلال بیشتر استفاده کند.
وی گفت: سیاست تحریم‌های دیوانه وار غرب شکست خورده است و ملت‌ها با استقامت، پایداری و خوداتکایی در مسیر پیشرفت خود حرکت خواهند کرد.
وزیر خارجه به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای غرب آسیا اشاره کرد و گفت: فعالیت برخی کشورهای خارج از منطقه باعث این شرایط است. معتقدیم باید استفاده ابزاری از تروریسم توسط برخی کنشگران غربی متوقف شود و اجازه دهند ملت‌ها نسبت به آینده سیاسی و سرنوشت و استقلال و امنیت خودشان تصمیم بگیرند و عمل کنند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: در کمیسیون مشترک اخیر توافق کردیم در موضوعات متنوعی همکاری‌های دو کشور را ارتقا دهیم از جمله موضوعات دفاعی برای انتقال تجربه مبارزه با تروریسم و آموزش عالی و تحقیقات علمی، صنعت و موضوعات زیرساختی و ….
وی اضافه کرد: برای ملت بزرگ مالی بهترین‌ها را آرزو دارم.
وزیر خارجه مالی هم گفت: در بحث تحریم‌ها ایران مطمئن باشد از حمایت‌های مالی برخوردار است.
امیرعبداللهیان همچنین یکصد هزار دُز واکسن کرونا برکت را تقدیم وزیر خارجه مالی کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *