پاسداشت حماسه نبرد چالدران در آذربایجان غربی

نخستین پاسداشت حماسه نبرد چالدران با حضور مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در این مراسم که در محل مقبره سید صدرالدین چالدران برگزار شد نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در سخنان خود، تحقیق و سرمایه گذاری در زمینه شناسایی و معرفی حماسه نبرد چالدران و شهدای این حماسه به عموم مردم را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشت: رشادت و از خود گذشتگی سلحشوران در نبرد چالدران باید به درستی تبیین و معرفی شود چراکه جنگ ۱۵۰ نفری در برابر لشکری ۳۰ هزار نفره امری ستودنی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی ابراز داشت: نباید گرد فراموشی بر پیکر چنین وقایعی بنشیند و مسئولان باید در راستای زدودن این گرد و غبار و تلاش برای معرفی چنین وقایعی بیش از پیش تلاش داشته باشند.

وی تصریح کرد: نبرد چالدران یکی از بهترین و زیباترین صحنه‌های وحدت میان اقوام است و می‌تواند الگویی برای اتحاد مسلمانان در برابر دشمنان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، گفت: جنگ چالدران و حماسه سازی مسلمانان در دوران صفویه، موجب ماندگاری مکتب تشیع و اسلام  است و به همین دلیل باید نسبت به گرامیداشت و پررنگ تر کردن این وقایع توجه ویژه و جدی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم ، در سخنانی با اشاره به جایگاه نبرد چالدران در حراست از اسلام و مکتب دینی، تاکید کرد: با توجه به اهمیت این منطقه، مراحل اجرایی ساخت موزه باز چالدران پس از انجام مطالعات مربوطه آغاز شده و در نظر داریم تا این موزه به عنوان محلی برای آشناسازی جوانان و نسل‌های مختلف با رشادت مردم منطقه باشد.

جلیل جباری، ابراز داشت: آشنایی مردم با فرهنگ و حماسه در منطقه چالدران باید به خوبی انجام شود چراکه نبرد عظیم چالدران به نیکی می‌تواند زمینه ارتقای فرهنگی و دینی را رقم بزند.

در ادامه مراسم، امام جمعه شهرستان چالدران در سخنانی به لزوم پاسداشت هویت ایرانی و اسلامی تاکید کرده و گفت: بزرگان ایرانی در جریان جنگ چالدران جان خود را به دست گرفته و در راه اعتلای نام اسلام جنگیده‌اند. در این زمینه باید تلاش شود تا نسل‌های امروزی بیشتر با چنین نبردهایی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدزاده، با اشاره به مقام شهدای جنگ چالدران، اظهار داشت: جریان نبرد چالدران شباهت‌های بسیاری به وقایع تاریخی و دینی نظیر واقعه عاشورا دارد و بر همین اساس باید برای زنده نگه داشتن این حماسه و یاد و نام شهدای آن اهتمام ویژه شود.

قرائت پیام استاندار آذربایجان‌غربی توسط فرماندار چالدران، قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز رونمایی از پوستر حماسه چالدران، دیگر بخش‌های این مراسم بود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *