تیم‌داری شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال؛ اولویت یا سیاست؟

در حالی که بر اساس اعلام قبلی فدراسیون و سازمان لیگ والیبال، تیم شهرداری ارومیه از حضور در رقابت‌های سالجاری لیگ برتر مردان بازمانده بود، اما مدیران ورزشی و شهری در ارومیه خبر از حضور این تیم در رقابت‌ها و لغو محدودیت حضور خبر می‌دهند.

بر اساس اعلام فدراسیون والیبال، امروز مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر والیبال مردان کشور برگزار می‌شود و قرار است گروه‌بندی و وضعیت تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها مشخص شود.

تیم‌داری شهرداری ارومیه در مسابقات والیبال قهرمانی مردان کشور از مدتی قبل به یکی از اخبار مهم و پرحاشیه در این حوزه تبدیل شده، تا جایی که برای رسیدن به تکلیف مشخص باید سراغ افرادی غیرمرتبط و غیرمتخصص در ورزش رفت و پیگیر مواردی نظیر بدهی تیم در سنوات قبل، قراداد بازیکنان و اعتبارگزینی شخصی در امر والیبال شد.

در حالی که پس از پایان فصل قبل لیگ برتر و به دنبال اعلام بدهی باشگاه شهرداری ارومیه از سوی سازمان لیگ، زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم خروج تیم از وضعیت فعلی و پرداخت بدهی‌های موجود وجود داشت، اما این مسئولان ورزش استان و شهرستان، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر ارومیه بودند که با بی توجهی به اخطارها، موجب انباشت بدهی‌ها و نیز پرداخت نشدن این بدهی‌ها شدند تا به این ترتیب در روز ۲۷ مردادماه بیانیه رسمی سازمان لیگ در مورد حذف تیم شهرداری ارومیه از لیست مسابقات لیگ برتر مردان ایران منتشر شود.

با انتشار این بیانیه و اعلام خبر رسمی حذف تیم، بار دیگر زمینه برای خودنمایی اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و مدیران استانی در حوزه ورزشی و غیرورزشی فراهم شده و به این ترتیب تلاش‌ها برای بازگرداندن تیم والیبال شهرداری ارومیه به لیگ برتر آغاز شد.

مصاحبه‌های مسئولان شهری و استانی در مورد دلایل حذف تیم از بازی‌ها، اعزام نماینده شورا و شهرداری به تهران برای مذاکره با سازمان لیگ و نیز انتشار اخبار موثق و غیرموثق از رایزنی‌های نمایندگان مجلس و مدیران دولتی با مسئولان کشوری والیبال در خصوص بازگشت این تیم به گردونه رقابت‌های لیگ برتر، تنها گوشه‌ای از اقدامات پررنگ و شبانه روزی طی تنها ۲ روز پس از اعلام رسمی حذف تیم بود.

اما نکته جالب توجه در میان تمام این اخبار، سردرگمی شورای شهر ارومیه در مورد تکلیف تیم بود، تا جایی که سخنگوی شورا و مدیران ورزشی استان و شهرستان، در چند مورد گفتگوی خبری اطلاعاتی ناهمگون و نامتناسب به رسانه‌ها و مردم داده و سعی داشتند تا تمام اقدامات را متوجه مجموعه تحت امر خود کنند، ولی نکته مبهم و اساسی در این خصوص، این بود که چرا مدیران ورزشی در سطح شهرستانی و استانی و همچنین اعضای شورا و مدیریت شهری که توان حل مشکل در تنها کمتر از ۲ روز را داشتند، طی چند ماه فرصت به فکر حل مشکلات نیافتاده بودند؟

به هر ترتیب، انتشار خبر بازگشت تیم شهرداری ارومیه به چرخه رقابت‌های لیگ برتر والیبال آن‌هم از زبان «علی مصطفی زاده» سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه، موجب شد تا اندکی از نگرانی‌ها کاسته شده و چشم امیدواران به تیمداری شهرداری باشد.

مصاحبه‌های خبری مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس هیات والیبال شهرستان ارومیه، مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه و نیز پرداختن برخی مدیران و نمایندگان مجلس به موضوع مشارکت در بازگشت تیم شهرداری به چرخه رقابت‌های لیگ برتر والیبال مردان، همگی تنها حکایت از یک موضوع داشت و آن‌هم اینکه افرادی می‌توانستند در گذشته و ماه‌های قبل نسبت به پرداخت و حل مشکلات تیم اقدام کنند اما بنا به دلایل نامعلوم و شاید معلوم! نخواستند و زمان را فروختند تا به موعدی بخورند که فرصت نمایش و خودنمایی وجود داشته باشد.

در حالی که بر اساس اعلام قبلی فدراسیون و سازمان لیگ والیبال، تیم شهرداری ارومیه از حضور در رقابت‌های سالجاری لیگ برتر مردان بازمانده بود، اما مدیران ورزشی و شهری در ارومیه خبر از حضور این تیم در رقابت‌ها و لغو محدودیت حضور خبر می‌دهند.

هرچند بر اساس گفته‌های مسئولان و متولیان در سطح استانی، حضور تیم والیبال شهرداری ارومیه در رقابت‌های لیگ برتر مردان قطعی شده و این تیم قرار است در قرعه‌کشی فردا با دیگر تیم‌ها رقابت کند، اما باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان لیگ والیبال و فدراسیون والیبال در برابر خطای خود و نیز عدم اطلاع رسانی در خصوص حضور تیم حذف شده در رقابت‌ها چه توجیه و توضیحی خواهند داشت یا اینکه با همین روند سکوت نسبت به ادامه مسیر اقدام می‌کنند؟!

در کنار تمام این موارد و سوالات، باید به این نکته توجه کرد که با وجود برخی اعتراضات از سوی اعضای شورای شهر در خصوص تخصیص اعتبارات و بودجه‌های دیگر بخش‌های شهرداری به تیم والیبال، بر اساس اظهارات امروز سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه، بدهی ۳ میلیارد تومانی بازیکنان غیربومی تیم شهرداری ارومیه پرداخت شده و در آینده نزدیک نیز بدهی بازیکنان بومی پرداخت می‌شود.

این نکته مبهم در مورد مدیریت تیم شهرداری و تیم‌داری مدیریت شهری در لیگ برتر والیبال وجود دارد که چرا باید بودجه دیگر فصول شهرداری ارومیه برای این امر هزینه شود و البته اینکه چرا باید تلاش اعضای شورا و مدیران شهرداری مبنی بر تیم‌داری به جایی برسد که بودجه‌های عمرانی و دیگر موضوعات به این مورد اختصاص یابد؟

هرچند در برخی محافل از کمک استاندار آذربایجان‌غربی برای پرداخت بدهی تیم والیبال شهرداری ارومیه سخن به میان می‌آید، اما در صورت چنین اقدامی نیز باید دید چه منافعی در این کمک و حمایت دولت از تیم غیردولتی وجود داشته و حضور این تیم در رقابت‌ها تا چه میزان می‌تواند به کمک مدیران دولتی و حتی مدیریت شهری بیاید؟

تیم والیبال شهرداری ارومیه در فصول گذشته برخلاف انتظارات و ادعاهای قبلی، نه تنها توان درآمدزایی برای باشگاه و مدیریت شهری نداشته، بلکه میزان قابل توجهی از بودجه شهرداری را نیز به خود اختصاص داده که با این بودجه‌ها می‌شد در کنار اقدامات و امورات عمرانی در محلات کمتر برخوردار شهر، نسبت به توسعه و تقویت ورزش محلات در نقاط مختلف شهر ارومیه نیز اقدامات اساسی انجام داد چراکهوظیفه اصلی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه ترویج و توسعه ورزش محلات برشمرده می‌شود که تاکنون چنین امری در سایه تیم‌داری در لیگ حرفه‌ای و صرف هزینه‌های چندین میلیاردی پنهان مانده است!

بهتر بود مدیران ارشد شهری اعم از شهردار، اعضای شورای شهر، مدیران سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و نیز هیئات ورزشی شهرستان ارومیه، به جای دلسوزی برای تیم‌داری حرفه‌ای که بدون هیچ خروجی مشخص برای شهر و استان انجام می‌پذیرد، اندکی به دنبال ترویج روحیه و توسعه ورزش همگانی و پایه در محلاتی بودند که در هرکدام از آن‌ها ظرفیت‌ها و استعدادهای شگفتی نهفته است.

با توجه به موارد بالا، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که به احتمال زیاد تیم‌داری شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال نه یک الزام و اولویت بلکه یکی از سیاست‌های مهم در جذب طرفداران و ذخیره این رضایتمندی برای آینده فردی برخی باشد!

با توجه به موارد بالا، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که به احتمال زیاد تیم‌داری شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال نه یک الزام و اولویت بلکه یکی از سیاست‌های مهم در جذب طرفداران و ذخیره این رضایتمندی برای آینده فردی برخی باشد!/تسنیم

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *