ماجرای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و ادعاهای متناقض آمریکایی‌ها

حدود دو ماه قبل و همزمان با از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه قطر، برای نخستین‌بار ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه از سوی محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی طرح شد، موضوعی که همچنان با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد.
تمرکز بر این موضوع با دو هدف اصلی شامل حساس کردن افکار عمومی نسبت به توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی و مرتبط نمودن آن با جنگ اوکراین دنبال می‌شود.
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۲۰ تیرماه اعلام کرد: «ایران در نظر دارد پهپادهای خود را به منظور استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دهد.»
او پا را از این فراتر نهاد و مدعی شد: «روسیه قصد دارد صدها پهپاد از ایران خریداری کند و ایران در حال آماده شدن برای آموزش استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای روسیه است.»
پس از آن «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده نیز برای باور پذیرتر کردن موضوع تلاش کرد با استفاده از شیوه مبهم‌نمایی، حساسیت افکار عمومی را نسبت به این خبر افزایش دهد.
وزیر دفاع آمریکا در این خصوص گفت: «این واقعاً ایده بدی است و اگر من به جای آنها بودم، این فکر را کنار می‌گذاشتم.»
هرچند وزیر امور خارجه ایران به این خبر واکنش نشان داد و فروش پهپاد به روسیه برای استفاده از آن در جنگ اوکراین را تکذیب کرد، اما رسانه‌های غربی با نادیده گرفتن اظهارات امیرعبداللهیان روند دروغ‌پراکنی را ادامه دادند.
روز ۲۵ تیرماه، شبکه CNN برای تثبیت بیشتر مدعای مقامات آمریکایی با توسل به تکنیک رسانه‌ای «تکرار» مدعی شد که بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار این شبکه قرار گرفته، هیأت روسی دست‌کم دو مرتبه در ماه ژوئن از پایگاهی در کاشان که پهپادهایی با قابلیت حمل موشک‌های هدایت‌پذیر با نام‌های شاهد ۱۹۱ و شاهد ۱۲۹ در آن نگهداری می‌شود، بازدید کرده است.
اگرچه محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب با هدف افزایش فشارهای سیاسی بر ایران اقدام به خبرسازی در مورد فروش پهپادهای ایرانی به روسیه کردند، اما به‌دلیل انتشار گسترده و پرحجم اخبار مرتبط با این موضوع، عملاً توانمندی علمی و فنی قابل ملاحظه ایران در تولید پهپادهای پیشرفته به عنوان عاملی قدرت‌ساز برای کشورمان در معرض نگاه جهانیان قرار گرفت که به‌هیچ وجه مورد انتظار رسانه‌های غربی نبود.
برای تعدیل روند ایجاد شده اما؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه ۲۹ آگوست با تناقض‌گویی در زمینه وجود نقص در پهپادهای ایرانی نوشت: «روس‌ها در استفاده از پهپادهای ایرانی دچار مشکلات فنی شده و با شکست‌های متعددی مواجه شده‌اند.»
این خبر در حالی از سوی واشینگتن پست منتشر شد که همین روزنامه به صورت هم‌زمان از بارگیری پهپادهای خریداری شده از سوی ایران به مقصد روسیه خبر داد و اعلام کرد: «ایران اولین محموله از پهپادهای رزمی خود را به روسیه فرستاد و روسیه قرار است از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.»
این گزارش برای اقناع بیشتر مخاطب از قول چند مقام امنیتی در آمریکا نوشت: «محموله پهپادها روز ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) توسط هواپیماهای باری، از ایران به روسیه منتقل شده‌ است.»
مشخص نیست که این روزنامه برای خبرسازی در این خصوص چگونه به تناقض میان معیوب بودن پهپادها و بارگیری آنها به مقصد روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین توجه نکرده است؟!
مشخص است که رسانه‌های غربی در ابتدا توجهی به ابعاد تبلیغاتی این خبر که بر قدرت پهپادی ایران صحه می‌گذارد، نداشته و برای تغییر در تاکتیک خود به تناقض‌گویی روی آورده‌اند.
بر این اساس رسانه‌های غربی در حالی که اعلام کردند؛ «روس‌ها در استفاده از پهپادهای ایرانی دچار مشکلات فنی شده و با شکست‌های متعددی مواجه شده‌اند» از انتقال فن‌آوری و ارسال سخت‌افزارهای پهپادی ایران به روسیه خبر دادند.
آنها با ضد و نقیض‌گویی در خصوص توان پهبادی ایران مدعی شده‌اند: «مقام‌های روس در نخستین بررسی‌های خود متوجه چند اشکال در این پهپادها شده‌ و راضی نیستند.»
نکته آنکه امروز چهارشنبه ۹ مردادماه نیز رسانه‌های غربی بار دیگر از قول «یولیا کلایمنکو»، رهبر حزب هولوس در پارلمان اوکراین اعلام کردند که قرار است روسیه در آینده نزدیک علاوه بر پهپادهایی که به تازگی از جمهوری اسلامی خریده، ۱۰۰ پهپاد دیگر که بر اساس خبر واشینگتن پست دارای نقص است و روس‌ها از آن راضی نیستند از ایران خریداری کند!
ادعای تسلیح روسیه به پهپادهای پیشرفته ایرانی که واشینگتن‌پست همزمان آن را با خبر نارضایتی روس‌ها از نقص فنی همین پهپادها مطرح کرده ضمن آنکه نشانگر سردرگمی رسانه‌های غربی در فضاسازی علیه کشورمان است رفتاری کاملاً غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود که در گام نخست موجب بی‌اعتباری خود آنها خواهد شد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *