دراین خصوص کارشناسان معتقدند که آغاز واردات خودرو تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و انتظار برای کاهش قیمت خودرو چندان معقول نیست و اگر خودرو به شکل رقابتی و بدون قید و شرط وارد شود و همه افراد اجازه وارد کردن خودرو داشته باشند مردم میتوانند خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنند اما اگر واردات به این صورت آزاد شود و مصرفکننده میتواند با ۵۰ میلیون تومان یک خودرو چینی با کیفیت را بخرد که به نظر نمیرسد اجازه آزادسازی واردات داده شود. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو دراین خصوص گفت: واردات در شرایط عادی متعادل کننده بازار میتواند باشد به شرطی که معنیدار و رقابتی باشد اما حقیقت این است که واردات خودرو تاثیر خاصی بر روی بازار نمیتواند داشته باشد البته موضوع اصلی این است که با شرایطی که ایجاد شده احتمال اینکه خودرو به کشور وارد شود کم است چراکه از ۴سال گذشته جلوی واردات خودرو را گرفتهاند و در حال حاضر هم مشکلات بانک مرکزی حل نشده پس این آیین نامه عملا کارایی آن چنانی ندارد.
کاکایی افزود: پیش بینی میشود با توجه به وضعیت فعلی وارد شدن خودرو امکان پذیر نیست اما حتی اگر این طرح اجرایی شود در مقیاسی بسیار محدود صورت میگیرد و این مساله مستعد ایجاد رانت خواهد بود زیرا باتوجه به شرایط موجود این امر امکانپذیر نیست در حال حاضر به غلط در ذهن مردم جاافتاده است که وزارت صنایع و قانون با واردات خودرو مشکل دارد و در حالی که هیچ مشکل قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد تنها یک مشکل مالی وجود دارد که بانک مرکزی آن را مدیریت میکند زمانی این مشکل حل شود خود به خود مساله واردات هم حل میشود تا زمانی که حل نشود هرگونه واردات یعنی واردات رانتی، زیرا از مکان بهخصوصی باید تامین شود پس این نمیتواند به تعداد زیاد باشد.
کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: حتی اگر واردات هم انجام شود نباید انتظار داشته باشیم که روی خودروهای تولید داخل بالا اثر معناداری داشته باشد در حال حاضر ۳ دسته خودرو در بازار وجود دارد اولی بازار خودروهای وارداتی است که حدود ۴ سال است که ممنوع شده، این خودروها عمدتا بالای ۲۰ هزار دلار بودند اما الان خودرو زیر ۲۰ هزار دلار وارد میکنیم انتظار میرود اگر واردات خودرو انجام شود کمی قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید اما نه به مقدار زیاد زیرا قرار نیست خودرو مشابه آن وارد شود در واقع میتوانیم بگوییم بر روی خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان نمیتواند اثر بگذارد. او تصریح کرد: خودرو تولید داخل هم نمیتواند تولید خود را از این حد بالا ببرد پس چیزی باعث نمیشود قیمت کاهش پیدا کند، علت بالارفتن فعلی قیمتها بهدلیل مبنای ارزش ریال است در حال حاضرقیمت دلار به سمت بالا رفته و قیمت خودرو هم در حال رشد است و اگر خودرویی را در شرایطی که ارز نداریم وارد کنیم کمبود ارز یک میلیارد دلاری در کشور ایجاد میشود و قیمت ارز بالا خواهد رفت در نتیجه بهجای اینکه قیمتها کاهش پیدا کند به سمت بالا میرود پس این واردات با این شرایطی که در حال حاضر اعلام شده این موضوع بر روی بازار اثر معناداری ایجاد نمیکند نهایتا یکی دوماه هیجان ایجاد میکند ولی دوباره قیمتها بالا خواهد رفت،همینطور قیمت خودرو کاهش پیدا نمیکند زیرا خودرویی که در حال حاضر تولید داخل میشود یک ارزشی دارد مگر اینکه مشکلات تولید حل شود. امیرحسین بابایی ضمن اشاره به اصلیترین مشکل این موضوع بیان کرد: اصلیترین مشکل این است که مسئولان مربوطه بهجای اینکه تمرکزشان را بر روی رفع مشکلات تولید بگذارند روی کنترل بازار گذاشتهاند.