صنایع معدن در آذربایجان‌غربی مورد غفلت دولت‌ها واقع شده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از بی توجهی به صنعت معادن، خواستار پرداختن به موضوع پژوهش و بهره وری مناسب از این ظرفیت‌ها شد.

جواد کرمی صبح امروز در مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: برای رشد و پیشرفت اقتصادی نیازمند دریافت تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی هستیم. امیدواریم که دولت هم با بانک‌ها وارد رایزنی شود و هم از اختصاص اعتبارات دولتی برای توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی دریغ نکند.

وی با اشاره به امکانات مرزی در استان آذربایجان‌غربی، ادامه داد: صدور مجوز واردات برخی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از سوی دولت، می‌توانیم از ظرفیت مرزی استان در راستای پیشرفت منطقه و نیز توسعه کشاورزی مدرن بهره ببریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، ضمن انتقاد از وضعیت نرخ بیکاری در استان، عنوان کرد: رتبه ششم کشور با نرخ بیکاری ۷.۶ درصد برای استانی نظیر آذربایجان‌غربی مناسب نیست و باید در راستای کاهش این میزان و رفع مشکلات مرتبط با حوزه اقتصاد و اشتغالزایی تلاش بیشتری شود.

ضرورت توجه ویژه به حوزه معادن

در ادامه مراسم، یکی از نمایندگان دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به مشکلات موجود در معادن آذربایجان‌غربی، گفت: در بخش معادن یک حلقه مفقوده داریم و آن هم پژوهش و بهره‌برداری از معادن است.

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان ذاکر گفت: وضعیت علمی و اقتصادی معادن مطلوب نیست. اگر نتوانیم  بهره برداری را از معادن بالا ببریم و با پژوهش‌های علمی مشکلات معادن را حل کنیم، نخواهیم توانست حمایت از  شرکت های دانش بنیان که مطالبه رهبری است را تحقق ببخشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش مهم صنایع و تجارت بین‌الملل در بهبود وضعیت آذربایجان‌غربی با توجه به وضعیت مرزی استان، خاطرنشان کرد: باید به صنایع در استان بهای بیشتری داده شود. با توجه به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه باید از کشاورزی فاصله بگیریم و به سراغ توسعه صنعت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: توسعه مبادلات مرزی هم باید در اولویت قرار گیرد تا به این ترتیب زمینه برای رشد اقتصادی و توسعه فراهم شود.

 ذاکر ابراز داشت: توجه به برخی تفاهم‌نامه هایی که در گذشته منعقد شده و نقش بسزایی در توسعه استان دارد، می‌تواند رشد و توسعه در بخش‌های مختلف و به ویژه حوزه صنعت و معدن را رقم بزند.

به دنبال افزایش مبادلات تجاری هستیم

در این مراسم، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به وضعیت مطلوب پیشرفت صنعت در استان، گفت: روند پیشرفت صنعت در استان با توجه به عنایت ویژه استاندار و مقامات اقتصادی در استان، در قالب برگزاری طرح موسوم به یکشنبه‌های صنعت سرعت خوبی گرفته است.

عبدالحمید سرتیپی با اشاره به اولویت استان در خصوص افزایش تبادلات مرزی با کشورهای همسایه، بیان داشت: افزایش تبادلات مرزی با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی است. علاوه بر افزایش تبادلات مرزی باید توجه ویژه‌ای هم به محصولاتی که قابلیت صادرات دارند داشته باشیم. اگر صادرات را جدی بگیریم می‌توانیم شاهد جهش بسیار خوبی در وضعیت اقتصادی منطقه باشیم.

وی همچنین با اشاره به چشم انداز رشد اقتصادی ۹ درصدی در استان آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: برخی از زیر ساخت‌ها مانع رشد اقتصادی  استان است. اگر ما خواهان رشد اقتصادی استان هستیم، باید برخی از ساختارها را اصلاح کنیم و برخی زیرساخت‌ها را اینجاد کنیم که برای این امر نیازمند همت بیشتری از سوی مسئولان و نیز حمایت‌های ویژه از جانب مرکز هستیم./تسنیم

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان