جدیدترین تصاویر دریاچه ارومیه، وخامت اوضاع را نشان می‌دهد

عکس‌های هوایی منتشر شده از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد این دریاچه دیگر عمقی ندارد و بستر آن به‌راحتی دیده می‌شود.

براساس آمار منتشره در وبسایت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی در روز ۲۷ شهریورماه، تراز دریاچه ارومیه با ۴۷ سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۱۲۷۰.۱۹ رسیده که ۴۶ سانتی‌متر نیز نسبت به ابتدای سال آبی ((مهر۱۴۰۱)) افت کرده و با میانگین بلندمدت ۴.۳۱ متر فاصله دارد.

همچنین بر اساس همین آمار، وسعت دریاچه ارومیه با ۹۶۸.۵۲ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۱۰۰۳.۶۲ کیلومترمربع کاهش نسبت به یک مهر ۱۴۰۰ ((ابتدای سال آبی)) به ۱۰۲۳.۱۰ کیلومتر مربع رسیده است.

حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳۷ میلیاردمترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی ۱.۳۴ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و به ۱.۳۹ میلیاردمترمکعب رسیده است.

همچنین براساس این آمارها، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به ۱۷.۲۸ میلیارد مترمکعب در زمان اکولوژیک، بیش از ۱۵.۸۹ میلیارد مترمکعب /حدود ۹۲درصد/ کمتر شده است.

این شرایط بدترین وضعیت تاریخ دریاچه ارومیه است و با توجه به بی بارشی‌های اخیر و پیش بینی هواشناسی به نبود بارندگی مناسب تا آذرماه و پایان نیافتن پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، احتمال وخیم تر شدن شرایط نگین فیروزه‌ای کشور بیش از پیش محتمل است.

تصاویر هوایی، وخامت اوضاع را نشان می‌دهد

تصاویر جدیدی که در روزهای اخیر ثبت کرده است، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه با روزهای باشکوهی که بیش‌ از ۳۰میلیارد مترمکعب آب داشت فاصله زیادی دارد.

این فاصله را پهنه‌های وسیع از نمک پر کرده است. دیگر حتی از آن بستر لجن‌گرفته ساحل دریاچه هم خبری نیست و تا چشم کار می‌کند نمک است.
عکس‌های هوایی از دریاچه ارومیه که ۲ روز قبل گرفته شده است نشان می‌دهد این دریاچه دیگر عمق چندانی ندارد؛ کف بستر دریاچه که در ۵۰سال اخیر شاهد عمق ۷.۸متری نیز بود، حالا به راحتی دیده می‌شود./خبرآنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان