آغاز فصل گاوبانگی گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه از آغاز فصل گاو بانگی گوزن زرد ایرانی در جزایر و زیستگاه‌های پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش اورنا نیوز، مرتضی داودی رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: همزمان با آخرین روزهای فصل تابستان و فرا رسیدن پاییز ، فصل گاو بانگی و فصل عاشقی گوزن زرد ایرانی در زیستگاه‌های پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شده است.

وی افزود: در این فصل که موعد جفتگیری گوزن زرد ایرانی است ، گوزن نر رفتارهای خاصی از خود بروز می‌دهد و با نعره‌هایی که اصطلاحاً به آن گاوبانگ گفته می شود اقدام به جلب توجه گوزن ماده و ایجاد قلمرو برای خود می‌کند و مانع ورود نرهای دیگر به قلمرو خود می‌شود.

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه با بیان اهمیت شرایط زیستگاهی در زاد و ولد این گونه، بیان کرد : شرایط بسیار مطلوبی در جزیره اشک به عنوان زیستگاه اصلی این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه حاکم است ، گوزن‌ها دسترسی آسان و حداکثری به آب و علوفه دارند و امنیت زیستگاهی نیز با حضور شبانه‌روزی محیط‌بانان پارک ملی دریاچه ارومیه تأمین می‌شود.

داودی با اشاره به تولد گوساله‌های گوزن در فصل بهار، اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه عمل ملی حفاظت و احیا جمعیت این گونه ارزشمند را در پارک ملی دریاچه ارومیه، موفق دانسته و اذعان کرد: در حال حاضر قریب به ۴۰ رأس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می‌کنند و روند طبیعی رشد جمعیت این گونه در حال طی شدن است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زبان